fredag, december 09, 2005

reklam

Läste på Resumé att Coca-Cola ska lansera en ny slogan: "Welcome to the Coke side of life". get it? jag tycker att det verkar som ett fint initiativ egentligen... jag menar, efter ett antal år av att ligga i topp fem för företag som vänstergymnasister bojkottar (tillsammans med McDonald's, Microsoft, Shell och J. Lindeberg) så verkar det som ett fint strategiskt drag att sprida lite goodwill i form av ett antidrogbudskap. de behöver inte ens bekosta egna filmer utan kan bara köpa loss material ur Spun (vilken iofs. mest har ett anti-Jonas Åkerlund-budskap) och Requiem for a Dream.

...om vi ska vara allvarliga så kräks jag alltid litegrann när jag tänker på hur jävla många miljoner som kastas på vidriga kostymer på äckliga reklamfirmor (där jag gärna skulle jobba) när Coca-Cola ska profilera sina produkter mot en ung, efterbliven publik. jag skulle så hemskt, hemskt gärna se samtalen runt pitchen för Fantakampanjen "stay bamboocha". jag skulle se "Pitching Bamboocha" på bio! Bengt Ohlsson skrev en krönika om vidrigheten i "In Sweden sleeping with the best is easy" (reklam på Arlanda för Radisson hotell/fräscha svenska horor - och där höll jag mig ifrån en fyndig länkning), och även jag håller med om att den reklamidéen känns tagen rakt ur ett skönt svettigt efter-sex-med-minderåriga-på Pattaya-ölsnack så blev jag mest irriterad för att "Stay bamboocha" inte nämndes i något slags "fast Radisson/fräscha svenska horor-kampanjen har ju ändå ingen chans mot..."-sammanhang.

Stay bamboocha-kampanjen lyckas sammanfatta allt som är fel med reklam. Och de använder inte ens sex.

edit: stavfel. det blir lite hetsigt när man skriver på lunchen...

1 kommentar:

  1. Hmm, har jag missat denna kampanj måntro? && Brainstorming/pitching måste vara det bästa, roligaste jobbet man kan ha (om det nu är ett jobb i sig; troligen innefattar dessa jobb även andra, mindre önskvärda arbetsuppgifter).

    SvaraRadera