onsdag, december 14, 2005

podcast.

jag är mycket medveten om att jag är sent ute. jag har redan läst om Ricky Gervais' och Stephen Merchants podcast på Guardian i typ tre bloggar och två tidningar, men jag känner ändå att jag måste tipsa om den - eller åtminstone dagens avsnitt (podpisode?). Det var nämligen så roligt att jag var tvungen att stänga av det.

Att det var kul kanske inte verkar så konstigt, men har man lyssnat på tidigare "The Raunchy Ricky & Spectacular Stephen show" (vilket den inte alls heter) på XFM eller premiäravsnittet av Guardian-podcasten så har man vant sig vid att bli besviken. Det är väl kul, men inte alls Extras-kul. Inte i närheten av The Office-kul. Det är mest Ricky & Stephen som sitter och hånar Karl Pilkington, en 30+ bloke som har drag av demens och idioti för att han har drag av demens och idioti. det är sådär; ibland känns det nästan som att man lyssnar på något slags radioteateruppsättning av Revenge of the nerds. och det känns trist, för man gillar ju verkligen Ricky (ännu ett av skälen att gilla Ricky är att hans karriär kom igång efter att han fyllt 40 - det ger hopp. Wikipedia kan berätta ännu mer).

Nå, dagens avsnitt (eller åtminstone de fem minuter som jag hann lyssna på innan jag var böt till musik på poden, eftersom det mest är sociala avfällingar som sitter och skrattar högt för sig själva på tunnelbanan) var riktigt roligt, nästan skrivet roligt. De diskuterade nämligen en artikel om The Cambodian midget-fighting league vs. an african lion, och som alla allmänbildade människor som vet så är dvärghumor den bästa humorn. Bisarr politiska korrekthet är också med och kämpar i toppen:

(28 dvärgar döda, 14 allvarligt skadade. )

Ricky: But the lion wasn't hurt?
Stephen: It would seem that the lion was OK.
Ricky: Good. Because the lion had no choice in this.

...och om du oroar dig för dvärgarna kan jag trösta dig med att allt var fejk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar